NIKON LANCEERT “THE MOVEMENT”: EEN SERIE KORTE FILMS TER GELEGENHEID VAN DE LANCERING VAN DE NIEUWE Z 8

Groot-Bijgaarden, 30 mei 2023: Nikon heeft vandaag “The Movement” (De Beweging) gelanceerd – een serie korte films waarin negen inspirerende makers uit heel Europa samenkomen om hun visie en doel te delen, met de nieuwe Z 8 als artistiek instrument.

De makers, allen met zeer verschillende achtergronden maar met een gemeenschappelijke passie voor het maken van beelden, kregen de opdracht om de Z 8 te testen en de camera te gebruiken om hun creatieve visies tot leven te brengen. Tijdens een busreis langs de westkust van Spanje kreeg iedereen de kans om van elkaar te leren en tegelijkertijd een serie beelden te maken die de verhalen vertellen die zij met de wereld willen delen.

Tot de makers van Nikon behoren trouw- en kunstfotograaf Frøydis Geithus en filmmaker en regisseur Aurelie Gonin. Zij werden vergezeld door kunst- en modefotograaf Mous Lamrabat, documentairefotograaf Esther Horvath, content creator en fotograaf Wonguy, landschapsfotograaf Mikko Lagerstedt en regisseurs Keziah Quarcoo en Cara Brown. Nikon-ambassadeur en bekroond fotograaf en filmmaker Pep Bonet nam de rol van verhalenverteller op zich en creëerde niet alleen zijn eigen content, maar documenteerde hun reis van achter de schermen.

De eerste van de korte films gaat over Frøydis Geithus, een fotograaf die bekendstaat om haar mysterieuze en alternatieve kijk op huwelijksfotografie, waarbij ze de natuur in haar kunstwerken personifieert. Haar film legt uit hoe ze de Z 8 gebruikte om haar aangeboren doel te kanaliseren en het abstracte concept van liefde te verbeelden door middel van huwelijksfotografie, waarbij ze met de elementen samenwerkt om haar ‘Nordic Noir’-stijl vorm te geven.

Ondertussen documenteert de aflevering van Aurelie hoe ze het buitenleven vakkundig transformeerde in haar creatieve speeltuin, waarbij ze put uit hoe ze met de Z 8 omging met de druk van het opzetten en vastleggen van dat ene kansje tijdens het rotsklimmen. De films laten de kijker een kijkje nemen in de innerlijke gedachten van beide fotografen en de uitdagingen, zowel technisch als persoonlijk, die hen hebben geleid tot waar ze nu zijn.

De resterende afleveringen van “The Movement” zullen in de loop van de komende weken geleidelijk worden uitgebracht, waar kijkers zich kunnen verdiepen in een serie uiteenlopende en interessante onderwerpen, van mode tot wetenschap, muziekvideografie en meer.

Heidi Jales, manager Marketing Communications bij Nikon: “We zijn verheugd om “The Movement” te lanceren, een serie films waarmee we niet alleen de schoonheid van het buitengewone werk van deze makers kunnen laten zien, maar ook het diepgaande effect dat het heeft op de wereld – zowel groot als klein. Onze missie was om de ontroerende, persoonlijke verhalen te vertellen die ze allemaal koesteren, waarbij we de kracht van beeldvormende verhaallijnen integreren. We wilden laten zien hoe de makers zichzelf pushen om zichzelf te verbeteren en waarom ze hun verhalen willen vertellen. We zijn heel blij dat de Z 8 zo’n belangrijke rol kan spelen bij het tot leven brengen van deze unieke, creatieve visies.”

De gelimiteerde serie van Nikon is uitgebracht in lijn met de lancering van de nieuwe camera: de Z 8. De Z 8 vormt een krachtige en handzame aanvulling op de professionele systeemcamera’s uit de Z-serie van Nikon. Met zijn ongelooflijke mix van toonaangevende prestaties en compacte constructie herbergt de Z 8 een groot aantal Z 9-functies in een lichtgewicht camerabody, waardoor makers van hybride video’s/foto’s ongelooflijk flexibel worden om hun visie te tonen.

De eerste afleveringen kunnen nu worden bekeken op het YouTube-kanaal van Nikon en wekelijks volgen er nieuwe afleveringen.

PB NIKON LANCEERT “THE MOVEMENT” - EEN SERIE KORTE FILMS TER GELEGENHEID VAN DE LANCERING VAN DE NIEUWE Z 8.pdf 314 KB

Heidi Jales – Nikon Europe B.V.

thi Phung Vo – Grayling CDR Belgium
​+32 476 86 42 67

Over Nikon

Nikon is een toonaangevende leverancier van beeldverwerkingsproducten en -services. De innovatieve optiektechnologie, van consumentencamera's tot professionele camera's en van objectieven tot systeemaccessoires, is het resultaat van meer dan 100 jaar ervaring. Het merk wordt wereldwijd erkend vanwege het stellen van nieuwe standaarden voor ontwerp en prestaties, waarbij Nikon's revolutionaire systeemcamera's uit de Z-serie en NIKKOR Z-objectieven een nieuwe dimensie van optische kwaliteitskenmerken vertegenwoordigen.

Nikon zet zich in voor een toonaangevende beeldverwerkingscultuur en stelt enkele van de beste creatieve kunstenaars ter wereld in staat hun creatieve mogelijkheden te ontplooien door middel van het vertellen van visuele verhalen. Met de bekroonde apparatuur van Nikon kunnen fotografen en videografen hun creatieve visie op het hoogste niveau realiseren.

Als vertrouwde, op de toekomst gerichte partner verenigt Nikon makers van inhoud op allerlei niveaus via een betrokken gemeenschap, een ongeëvenaarde technische expertise, toegang tot educatieve bronnen en initiatieven zoals de Nikon School.