NIKON EN PARTNERS KONDIGEN DE WINNAARS VAN DE ENVIRONMENTAL HOTOGRAPHER OF THE YEAR 2023 AAN

Groot-Bijgaarden, 23 november 2023: Nikon, CIWEM, WaterBear, Arup en MPB kondigen met trots de winnaars van de Environmental Photographer of the Year 2023 aan. Deze jaarlijkse fotografiewedstrijd, die dit jaar voor de zestiende keer plaatsvindt, presenteert een aantal van 's werelds meest inspirerende milieufoto's en wil zo aandacht vestigen op de nijpende uitdagingen die een dreiging vormen voor onze planeet.

De zes winnaars van dit jaar komen voornamelijk uit landen die kwetsbaar zijn voor klimaatverandering, waaronder Bangladesh, India en Argentinië. Met hun foto’s willen ze klimaatactie aanmoedigen en bewustzijn vehogen.

De felbegeerde Environmental Photographer of the Year-award ging naar de Italiaanse fotograaf Maurizio di Pietro voor zijn baanbrekende foto met de titel "Black Soldier Fly Farming" (2022). Maurizio legde het experiment vast dat werd geleid door professor Laura Gasco aan de Universiteit van Turijn. In dit experiment werd het effect van insectenmeel in de voeding van regenboogforellen en kippen onderzocht als mogelijke voedingsbron. De winnende foto maakt deel uit van Maurizio’s serie 'Zero Hunger', die de wereldwijde voedselschaarste en de oplossing met insecten in beeld brengt.

Maurizio di Pietro: "In mijn thuisland Italië hebben we te maken met een schrikbarende realiteit: 22% heeft momenteel te maken met voedselonzekerheid en dit percentage zal alleen maar toenemen naarmate de klimaatverandering toeneemt. Met mijn foto's wil ik niet alleen het probleem onder de aandacht brengen, maar ook een weg vooruit aanreiken.Door experimenten met potentiële nieuwe voedselbronnen te fotograferen, hoop ik een einde te maken aan het afgezonderde karakter van de academische wereld en dit soort oplossingen wereldwijd onder de aandacht te brengen. Alleen door een stap vooruit te zetten, kunnen we mensen inspireren om doemdenken los te laten en samen te bouwen aan een betere wereld".

​ ​
​Met de Young Environmental Photographer of the Year-award bekroont de wedstrijd ook fotografen van de toekomst. Deze award ging naar de 18-jarige Solayman Hossain voor zijn aangrijpende foto met de titel "Flood-Affected Area" (2023). Op de foto is te zien hoe een boer zijn dieren door het water leidt in de hoop voedsel te vinden. De winnende foto is gemaakt tijdens het moessonseizoen in Kushtia, Bangladesh, in een dorp dicht bij dat van Solayman.

Solayman Hossain: "Ik hoop dat mijn foto aanzet tot milieuactie omdat deze het belang van de natuur laat zien, het bewustzijn over milieukwesties vergroot en anderen aanmoedigt om de juiste stappen te zetten in de richting van duurzaamheid".

Voor het tweede achtereenvolgende jaar had de wedstrijd een ethiekpanel om de verantwoording en transparantie bij de fotoselectie te verbeteren. Het panel bestond uit deskundigen uit de journalistiek en de fotografie die meehielpen bij de selectie van de winnende foto's en waar nodig ethische kwesties ter sprake brachten. In deze 16e editie van de Environmental Photographer of the Year bestond de internationale jury uit Nikon-ambassadeur en National Geographic-onderzoeker Mattias Klum en milieu- en mensenrechtenfotograaf Matilde Gattoni.

Julian Harvie, Marketing Director, Nikon Northern Europe: "Het is ons derde jaar dat we de Environmental Photographer of the Year-award uitreiken en we zijn elke keer weer opnieuw onder de indruk van de geweldige kwaliteit van de ingezonden foto's en ontroerd door de inzichten die ze ons geven over de wereld om ons heen. Als merk zetten we ons al meer dan een eeuw in voor beeldmakers, of ze nu tot de besten ter wereld behoren of net beginnen. Het is daarom extra bijzonder om opnieuw de Young Environmental Photographer of the Year-award te sponsoren en om de bijzondere beelden van deze categorie te mogen aanschouwen."

Meer informatie over de winnaars van de Environmental Photographer of the Year van dit jaar is te vinden op www.epoty.org.

De volledige lijst met winnende foto's en de winnaars van dit jaar:

• Environmental Photographer of the Year: Black Soldier Fly Farming (I), Maurizio di Pietro, 2022
  • Nikon’s Young Environmental Photographer of the Year: Flood-Affected Area, Solayman Hossain, 2023
  • MPB Vision of the Future: A Walk Through Trash, Jahid Apu, 2023
  • Recovering Nature: Corals At Night, Nicolas Marin Benitez, 2023
  • Keeping 1.5 Alive: Survival of Buffaloes in Drought, Md Shafiul Islam, 2023
  • Adapting for Tomorrow: Intruder, Anirban Dutta, 2022

Heidi Jales – Nikon Europe B.V.

Marie Piqueur– Grayling CDR Belgium
+32 476 86 42 66

PB NIKON EN PARTNERS KONDIGEN DE WINNAARS VAN DE ENVIRONMENTAL PHOTOGRAPHER OF THE YEAR 2023 AAN.pdf 332 KB